Wat voor leven gun jij jezelf?

Stap voor stap op weg
naar een leuker leven

Met wat voor vragen kan je terecht?

Leefstijl

Gezondheid

Innerlijke groei

Gezond eten

Persoonlijke ontwikkeling

Vermoeidheid

Malende gedachten

Afvallen

Meer bewegen

Negatief zelfbeeld

Voeding

Inspiratie

Hierdoor lukt verandering wel!

De meeste goede voornemens sneuvelen binnen 3 maanden. Ook als doelen SMART geformuleerd worden. Vaak komt dit doordat we te veel en te snel willen. “Het moet wel zoden aan de dijk zetten”.

We verwachten veel, gooien het roer om. Een bekend voorbeeld is het massaal afnemen van een sportschool abonnement in januari. Ons voornemen is om drie keer per week naar de sportschool te gaan. In het begin zijn we enthousiast, dan volgt de fase waarin we gaan nadat we onszelf streng hebben toegesproken “het is goed voor je”. Dan slaan we een keer over, omdat het echt niet uitkomt en al snel gaan we helemaal niet meer.

Dit noemen we het supermanfenomeen: we starten vol goede moed en met de verwachting snel een fantastisch lijf te krijgen. De praktijk is echter dat veel sportscholen een relatief groot ‘slapend’ ledenbestand hebben. Binnen 3 maanden lukt het veel mensen niet meer om consequent 3 keer per week naar de sportschool te gaan.

Niet alleen bij sporten, ook bij andere leefstijlthema’s zien wij vaak dit supermanmechanisme aan het werk met terugval als uiteindelijk resultaat na de initiële vooruitgang.

Omdat ik sta voor blijvend resultaat behoed ik je voor de eerder genoemde valkuilen. Mijn aanpak kenmerkt zicht o.a. door:

  • Zelfwaardering is de basis tot verandering
  • Gebruik maken van jouw intrinsieke motivatie
  • Verbinding tussen persoonlijk groei, gezondheid en leefstijl
  • Kost weinig tijd en energie
  • Als doelstelling haalbare stappen
  • Aansluitend bij jouw dagelijks leven
  • Ervaren hoe het is om jouw leven mooier te maken

Hoe zet jij de stap naar een fijner leven?

Vaak weten we wel wat we ‘moeten’ veranderen. We willen het ook echt én we kunnen het gewenste gedrag uitvoeren. We weten bijvoorbeeld dat een glas water gezonder is dan frisdrank, we zijn in staat water in te schenken en op te drinken en we willen graag gezonde keuzes maken. Toch gaan we voor de frisdrank.

Wanneer we andere / gezondere keuzes maken aanpakken vanuit wilskracht en discipline, ligt terugval op de loer. Weet jij ook wat je wilt veranderen? Maar is het toepassen in het leven van alle dag lastig? Ik help je graag op weg. Via intrinsieke motivatie en kleine stappen begeleid ik je naar het toepassen van de verandering die jij door wilt voeren. Focus op DOEN binnen jouw dagelijks leven.

.
weten + willen + kunnen =
doen?

Vitaliteit: breng een vliegwiel op gang

1 + 1 = 3

Kies voor het Synergie-effect met F.I.T.

F.I.T. staat voor Food, Inspiration, Training en voor de synergie die optreedt wanneer je steeds een klein stapje op een van deze drie thema’s zet. Er komt dan een vliegwiel op gang dat je in het groene hart van vitaliteit brengt. Deze synergie zien we letterlijk in het woord F.I.T. dat gevormd wordt door de eerste letters van de woorden Food, Inspiration en Training. Als je naar de tekening hierboven kijkt en je stelt je voor dat de cirkels gaan draaien, krijg je een voorstelling van het vliegwiel dat je naar het groene hart leidt.

“Ik ervaar nu dagelijkst dat gezond eten ook lekker kan zijn en makkelijker is dan ik altijd had gedacht.” Margot

Food

Gaat over gezond en lekker eten: over wat je eet, hoeveel je eet, hoe je eet en waarom je eet.

Voeding is een thema dat vele ‘geloven’ kent. De richtlijnen van het voedingscentrum, paleo, vegetarisch, Ayurveda, gluten-suiker- en/of zuivelvrij, etc.

Voor elke stroming is wat te zeggen en tegen elke stroming is wat in te brengen. De veelheid aan informatie kan het wel eens heel lastig maken om te bepalen wanneer je goed bezig bent.

Ik hanteer een aantal sleutels die mij in mijn dagelijks leven helpen uit deze jungle van visies en informatie te blijven.  Focus op de overeenkomsten van de
verschillende visies (in tegenstelling tot focus op de verschillen) is hierbij een belangrijke sleutel. Zo is iedereen het erover eens dat groente eten gezond voor je is en dat gefrituurde producten niet in je dagelijkse maaltijd thuis horen. Wanneer je zorgt voor voldoende variatie in je eten pluk je de voordelen van alle voedingsmiddelen die je eet en beperk je de nadelen. Dat betekent niet dat je elke dag voor culinaire hoogstandjes hoeft te zorgen. Lekker en gevarieerd eten kan ook op een simpele manier. Daarnaast zijn niet te veel eten en in een goede verhouding je brand- bouw- en beschermstoffen eten belangrijke ingrediënten van een goede maaltijd. Meer hierover lees je in de 10 verbeterkansen  gezonde voeding die ik ontwikkeld heb samen met Esther van
den Hurk van Vitaal Leven.

Of je nu een strakker lijf wilt, meer energie, minder blessures, wilt afvallen of minder last wilt hebben van allerlei klachten en kwaaltjes, gezond eten doet je lijf altijd goed. Elk van mijn verbeterkansen helpt je een belangrijke stap in gezond eten te zetten.

Wat wordt jou eerste stap?

“Doordat ik geleerd heb anders naar mezelf en mijn leven te kijken, ben ik veel meer in balans.” Carlo

Inspiration

Heeft alles te maken met geluk en balans: met hoe je denkt, voelt en ervaart. Met hoe je jouw leven vorm geeft.

Inspiration is een thema waarbij je anderen nodig hebt om te verbeteren. Je gedachten volgen namelijk vaak steeds dezelfde denkpatronen en als daar ‘fouten’ of ‘onhandigheden’ in zitten, ben je zelf vaak de laatste die het ziet. Die ‘fouten’ ontstaan doordat je leven, je omstandigheden & omgeving en de eisen die aan je gesteld worden veranderen. Heel vaak zien we dat tijdens die veranderende eisen niet alle gedachtepatronen voldoende meeveranderen. Dit kan voor grote en kleine problemen zorgen.

Een voorbeeld om dit uit te leggen (nb het voorbeeld is bedoeld als uitleg van het proces.)

Op de middelbare school maakte je altijd direct eerst je huiswerk, waardoor je daarna echt van je vrije tijd kon genieten. Hierdoor kan je het gedachtepatroon ontwikkeld hebben ‘ik moet eerst mijn werk doen, dan heb ik daarna echt vrij’. In veel situaties zal deze gedachtegang je ver brengen. Naarmate je ouder wordt en misschien kinderen krijgt, kan deze gedachtegang je echter gaan opbreken. Met kinderen is het werk immers nooit af en kom je dus nooit aan je broodnodige rust toe.

In mijn visie is het niet nodig de oorsprong van je niet helpende gedachten en gewoonten te vinden en verklaren. Het voldoet om je niet helpende gedachten en gewoonten op te merken. Dat maakt dat mijn werkwijze als licht en down to earth ervaren wordt en toch snel resultaat biedt.

“Ik dacht altijd dat sporten niets voor mij was. Nu ik een actiever lever leidt, voel ik me niet alleen fitter, maar ik snaai ook minder”. Marije

 Training

Gaat over sporten én vooral ook over je dagelijkse beweging, over minder zitten en over het leiden van een actief leven.

Goed nieuws voor iedereen die niet van sporten houdt! Een actieve levensstijl en bewegen door de dag heen zijn van groot belang voor je fysieke en mentale F.I.T.heid.

En dat is voor iedereen weggelegd. Iedereen kan het. En iedereen die daar serieus mee aan de slag gaat, kan op een gegeven moment niet meer zonder. Je afvragen of je het leuk vindt, is niet meer aan de orde.

De lijst van wat bewegen je oplevert, is bijna oneindig: Bewegen zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal beter in je vel komt te zitten. Door te bewegen, krijg je meer zuurstof in je bloed. En alle cellen in je lichaam hebben zuurstof nodig om te kunnen functioneren. Als je beweegt, is je hele lichaam je dankbaar; je darmen, je huid, je hersenen, je hart en je lever. Ook de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam is gebaat bij beweging. Bewegen zorgt ervoor dat je er jonger uit blijft zien. Het maakt de kans op succes groter en het vergroot je zelfvertrouwen.

Een ander groot voordeel van bewegen is dat het je helpt om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Spieren verbruiken meer energie dan vetmassa. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je verbrandt. Spieren doen je basaal metabolisme stijgen.  Toename van je spiermassa is dus erg handig als je wilt afvallen.

Bewegen zorgt ervoor dat feelgoed hormonen vrij komen en dat maakt de kans op een snaaibui weer kleiner.

Kom jij ook in beweging?

Wil jij direct aan de slag met verbeterkansen?

Download hieronder een verbeterkans naar jouw keuze:

Neem contact op voor een afspraak

Laar hier je naam, telefoonnummer en mailadres achter dan neem ik contact met je op om je meer informatie te geven en als je dat wilt onze eerst afspraak te maken.

Tijdens dit consult gaan we:

  • Je vraag helder krijgen
  • Inventariseren wat je helpt en wat belemmert om je doel te bereiken 
  • Kijken waar verbeterkansen liggen
  • Kennismaken met elkaar 
  • Direct aan de slag met het leggen van een fundament 
  • Praktisch aan de slag met het zetten van jouw eerste stap naar een mooier leven

 

Sanja Zomer
Oase Vitaal Praktijk

Bezoekadres: Aalsterweg 136, 5615 CJ  Eindhoven
Postadres: Pasteurlaan 120, 5644 JG Eindhoven
Tel: 06 403 269 52
Mail: sanja@oasevitaalpraktijk.nl

Telefoonnummer (verplicht)

Start typing and press Enter to search